ISU GURU : CIKGU KELAS "KUNG
FU"
GURU BESAR DI HADAPAN PELAJAR
Abstrak
Isu
permasalahan guru kian hangat diperkatakan oleh media. Ada saja masalah
disiplin guru yang diperbesar-besarkan. Ini menyebabkan ramai diantara kita
kurang menerapkan nilai hormat pada profesion perguruan. Masalah disiplin,
jenayah, saman menyaman, dan ketidakpuasan hati terhadap bidang ini kian
menjadi sumber pendapatan bagi sesetengah pihak yang menganbil keutungan diatas
situasi ini. Persoalannya, mengapakah permasalahan ini berlaku? Apakah punca,
kesan dan cara mengatasi masalah ini. Dimana perginya nilai-nilai kemanusiaan
dan nilai murni yang harus ditonjolkan oleh seorang guru kepada generasi akan
datang? Dan dimanakah hilangnya rasa hormat kepada guru sekiranya isu-isu ini
kian dibangkitkan? Disini terdapat beberapa cadangan dan penambahbaikan
disamping dapat meneroka lagi sebab musabab wujudnya masalah isu guru ini.Disini juga saya sertakan satu kes yang
melibatkan masalah disiplin guru yang disaksikan oleh murid-murid.Apa yang
menyedikan lagi ianya tidak seharusnya dipertontonkan kepada
murid.Bersama-samalah kita renungkan.
2.0 Kajian kes.
Berikut ialah
permasalahan yang ingin dikaji. Tajuk besarny ialah ‘Guru Kelas Kungfu Guru
Besar Dihadapan Pelajar’ .Sumber akhbar Harian Metro bertarikh 29 Febuari 2012.
Sama samalah kita hayati kes ini:,
2.1 Keratan akhbar
Pelajar sebuah kelas di sekolah rendah di Air
Itam, di sini, dihidangkan aksi ‘kung fu’ antara guru besar dan guru kelas
selepas berlaku perselisihan faham antara dua pendidik itu pada pagi 28 Februari
2012. Dalam kejadian jam 9.30 pagi itu, pergaduhan antara dua guru lelaki
terbabit dikatakan berpunca selepas guru besar lalu berhampiran sebuah kelas
dan terdengar bunyi bising, sebelum dia membuat teguran kepada guru kelas itu.
Difahamkan, guru kelas berkenaan enggan
menerima teguran itu menyebabkan berlaku pertengkaran antara mereka dan guru
besar itu seterusnya cuba merakam suasana dalam kelas berkenaan menggunakan
telefon bimbitnya. Menurut sumber, melihatkan tindakan guru besar itu, guru
kelas terbabit secara tiba-tiba ‘naik angin’ sebelum dia terus menyerang dan
memukul guru besar berusia 48 tahun itu.
Berikutan itu, kedua-dua guru terbabit
bergaduh dan kejadian itu diperhatikan murid kelas berkenaan dan murid lain.
Menurutnya, suasana bertukar menjadi kecoh hingga
memaksa guru lain campur tangan untuk meleraikan pergaduhan kedua-dua guru
terbabit. Akibat pergaduhan itu, guru besar terbabit cedera di kedua-dua tangan
dan juga belakang kepalanya.
Sumber itu berkata, guru kelas juga cedera
pada mata akibat terkena tikaman pen ketika bergelut dan kedua-duanya sudah
membuat laporan polis mengenai kejadian itu. Timbalan Ketua Polis Daerah Timur
Laut, Superintendan Ahmad Bakhtiar Kassim berkata, guru besar terbabit
mendapatkan rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP) dan membuat laporan polis
berhubung kejadian itu. Setakat ini, polis masih menjalankan siasatan lanjut
berhubung kejadian itu dan dua guru berkenaan dipanggil memberi keterangan bagi
membantu proses siasatan,” katanya. Sementara itu,
Pengarah Pelajaran Pulau Pinang, Ahmad Tarmizi
Kamaruddin yang mengikuti kursus ketika dihubungi berkata, dia belum menerima
sebarang laporan berhubung kejadian itu.
3.0 Punca pergaduhan
Menerusi
keratan akhbar tadi dapat kita baca mengenai wujudnya pergaduhan yang tidak
sepatutnya berlaku dalam sekolah. Ketidakprofesional dalam bekerja adalah punca
utama. Bagi saya, kita tidak boleh menyalahkan guru kelas itu seratus peratus
kerana guru besar juga bermasalah dalam hal ini iaitu dengan menegurnya di
hadapan murid. Bukankah sepatutnya, guru besar tersebut menegurnya secara
berhemah iaitu dengan memanggil guru kelas tersebut ke pejabat. Berkemungkinan
guru kelas tersebut malu dengan tindak tanduk guru besar tersebut.
Apa
yang mengeruhkan keadaan lagi ialah respon guru kelas tersebut dengan tidak
mengendahkan teguran guru besar. Akibat ketiadakpuasan hati oleh teguran itu,
maka wujudlah pergaduhan diantara mereka. Ianya menjadi parah apabila, guru
besar itu cuba merakam situasi kelas berkenaan.
Maka
wujudlah pergaduhan yang menyebabkan kecederaan diantara kedua-dua pihak.Saya
tidak menyalahkan sesiapa dalam kes sebegini baik guru kelas itu ataupun guru
besar yang merupakan ketua jabatannya. Apabila kita tidak dapat mengawal
kesabaran kita maka api kemarahan kita semakin membuak-buak untuk menegakkan
kebenaran. Situasi sebegini akan menjadi lebih buruk jika ada sejarah
ketidakpuasan atau dendam masa lampau yang terpendam di hati dan tidak
diluahkan dengan cara yang profesional.
Walau bagaimanapun, sebagai pendidik bangsa,
bergaduh di hadapan pelajar merupakan suatu perbuatan yang tidak wajar
dilakukan. Hal ini demikian kerana golongan guru (termasuk diri saya) harus
menunjukkan contoh dan tauladan yang baik kepada anak didik. Kalau boleh di hadapan
pelajar kita tidak boleh menunjukkan kelemahan diri kita sebagai guru yang
sentiasa dihormati dan dipandang tinggi. Jika beginilah yang terjadi,
percayalah sehingga ke 1000 tahun lagi, kita akan tetap diingati oleh
pelajar-pelajar kita sebagai guru yang bergaduh di hadapan mereka.
Kemarahan yang disebabkan tekanan peribadi, kerja,
kewangan dan sebagainya hendaklah ditangani dengan sebaik-baiknya. Jangan
sampai kita disesatkan dan kewarasan kita dilenyek-lenyek oleh hasutan iblis
dan syaitan. Belajarlah bersabar walaupun pedih untuk melakukannya kerana
kesabaran bisa meranapkan gunung kemarahan yang ghairah memuntahkan larvanya.
Jadikanlah peristiwa ini sebagai ikhtibar kepada pendidik lain di seluruh
negara. Tindakan ini bukan sesuatu yang baik untuk dicontohi, bukannya sesuatu
yang elok untuk diteladani. Semoga masalah ini menemui jalan penyelesaian yang
terbaik.
Buka buku baru dan mulakanlah hidup baharu. Buang
yang keruh dan ambilah yang jernih. Dalam pada itu, jangan pula ada sesiapa
yang cuba menangguk di air keruh kerana tindakan itu mungkin hanya seperti
tikus yang membaiki labu. Selesaikanlah dengan kemaafan kerana kemaafan itu
merupakan dendam yang terindah. Percayalah, nafas kita akan lebih lancar
selepas mengucapkan kata-kata “Maafkanlah saya, saya berjanji tidak akan
mengulanginya lagi”. Ucapkanlah walaupun susah kerana inilah ubat yang paling
mujarab untuk kita membina kembali hubungan yang rapuh itu.
4.0 Cara Mengatasi
Dalam
permasalahan ini, terdapat beberapa cara untuk mengatasi masalah ini baik
daripada pihak guru besar ataupun guru kelas tersebut. Seharusnya, guru besar
tersebut menegurnya dengan memanggil guru kelas tersebut ke tempat yang lain.
Teguran seharusnya berhemah iaitu bukan dikhalayak ramai. Sekiranya guru besar
tersebut menegur guru kelas di hadapan murid makan hilanglah rasa hormat murid
kerana guru kelas dimarahi di depan mata
mereka. Sudah tentu dimasa akan datang murid tidak mengendahkan teguran guru
kelas sekiranya menegur mereka ketika membuat kesilapan.
Dari
sudut guru kelas itu juga, sepatutnya dia memberi respon untuk tidak mengulangi
perbuatannya tadi. Bukankah mendengar teguran itu salah satu cara untuk
memperbaiki kualiti pekerjaan? Apa salahnya sekiranya guru kelas tersebut
meminta maaf? Kita sebagai seorang guru seringkali menekan nilai murni kepada
murid namun nilai tersebut tidak ditonjolkan oleh guru malah menjadi lebih teruk
seperti situasi ini.
Namun,
menerusi saranan Lakoff, saya dapat merasakan kedua-dua pihak seharusnya
bersama-sama menjalankan prinsip Lakoff. Lakoff menyarankan 3 prinsip sekiranya
sesuatu perbualan ingin mengekalkan keharmonian dalam perbualan tersebut.
Prinsip-prinsip berikut ialah:,
i.
Jangan memaksa
ii.
Berikan pilihan
iii.
Jadilah pendengar yang
setia
4.1 Jangan
memaksa
Prinsip pertama iaitu jangan memaksa. Dalam situasi
ini, sikap guru besar yang memaksa guru kelas itu dengan bertanya soalan
mengenai keadaan bilik darjah yang bising. Beliau terus bertanya tanpa mengkaji
apa yang akan beliau peroleh sekiranya
beliau masuk campur dalam pengurusan bilik darjah. Beliau patut tahu bahawa
mungkin akan wujud emosi yang negatif
terhadap guru kelas kerana gagal mengawal bilik darjah.
4.2 Berikan
pilihan
Sebagai seorang ketua di sekolah, guru besar
seharusnya memberikan pilihan kepada
guru kelas itu untuk sedikit ruang. Ruang yang dimaksudkan ialah ruang
terhadap diri sendiri. Berkemungkinan guru kelas tersebut sangat memerlukan
masa untuk bersendirian ditambahkan dengan beban kerja dan keadaan bilik
darjah. Seharudnya guru besar menunggu terlebih dahulu dan menegurnya setelah
waktu pengajaran dan pembelajaran selesai. Ini akan meredakan lagi tekanan yang
dihadapi oleh guru kelas tersebut.
4.3 Jadilah
pendengar yang baik.
Sebagai seorang pekerja bawahan seharusnya , guru
kelas tersebut menjadikan teguran tersebut sebagai cara untuk memperbaikki mutu
mengajar mahupun mutu sebagai pengurus kelas. Menadah telinga dengan mendengar
segala teguran walaupun adakalanya tidak
benar kesasihannya adalah perlu bagi menjaga hubungan dengan pihak atasan demi
kelansungan dan jaminan hubungan yang baik di masa akan datang.
5.0 Cara mengatasi
masalah
Seharusnya masalah dan isu pergaduhan ini tidak
sepatutnya berlaku, lebih-lebih lagi disaksikan oleh anak murid, yang mana
merupakan anak murid didik mereka. Guru besar seharusnya mencari jalan
penyelesaian untuk mengatasi masalah berkaitan dengan bilik darjah.
Berkemungkinan bunyi bising yang didengar sebentar tadi amat mengganggu emosi
guru kelas tersebut sehingga tidak mengendahkan teguran guru besar. Bagi
mengatsi masalah ini, seharusnya guru besar meninjau dan menyiasat terlebih dahulu masalah
kebisingan tersebut. Berkemungkinan dengan bertanya dengan murid-murid dikelas
berkenaan setelah selesai aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Selepas itu, setelah menyiasat apa punca masalah bising
barulah guru besar tersebut menegur guru kelas tersebut sekiranya punca adalah
daripada guru itu sendiri. Sekiranya bunyi bising itu dibuat oleh murid-murid,
maka guru besar seharusnya menegur murid kelas terbabit dengan berhemah.
Sekiranya guru
besar tersebut mempunyai sejarah lampau yang kurang manis dengan guru kelas
maka guru besar boleh meminta guru lain yang rapat dengan guru kelas itu untuk
menegurnya.
Apa yang penting dalam memperbaiki hubungan kedua-dua
pihak perlunya sikap saling memaafkan antara satu sama lain. Ketepikan ego masing-masing
dengan meminta maaf. Dengan cara ini, ianya mendapat banyak faedah, anataranya,
dengan saling memaafkan, hubungan jedua-dua pihak bertambah baik. Akan wujud
kerjasama sekiranya akan melakukan pekerjaan bersama-sama. Selain itu dengan
meminta maaf dan memaafkan, maka anggapan buruk sangka mampu dielakkan dimas
aakan datang.
Dengan menghadiri ceramah pengurusan emosi juga boleh
mengurangkan masalah mengawal sifat marah dan panas baran. Setelah berlakunya
kes ini, pihak yang berwajib seharusnya menghantar guru besar dan guru kelas
tersebut untuk mengikuti khusus ini supaya kedua-duannya dapat mengawal emosi
masing-masing di masa akan datang.
6.0 Kesimpulan
Masalah
disiplin guru seharusnya tidak perlu dipertikaikan lagi, ini kerana guru mampu membentuk
didiplin yang sihat dalam kalangan murid-murid, namun, sekiranya permasalahan
seperti kes diatas wujud maka, peranan guru sebagai seorang pengurusbilik
darajah akan diragui kerana tidak dapat menguruskan emosi sendiri. Jika
permasalahan ini wujud , maka hilanglah kepercayaan masyarakat terhadap
profesion guru yang dianggap mulia. Ia bertambah buruk lagi kerana pada zaman
ini juga, kita seringkali dikejutkan dengan masalah disiplin guru yang
melampau-lampau ditambahkan lagi dengan masalah jenayah yang melibatkan guru,
Kes rogol ,bunuh, liwat dan macam-macam kes lain amat mengugat nama baik
institusi pendidikan yang mana merupakan institusi yang dijulang di masa
dahulu.
Sekiranya
masalah disiplin guru ini berterusan maka semakin rendahlah martabat kita
sebagai seorang pendidik di mata dunia , bukan sahaja pandangan serong
masyarakat yang kita perolehi, apa yang menyedihkan lagi ialah pudar dan
hilangnya nilai kepercayaan murid-murid kepada individu yang harus mereka
percayai iaitu guru. Mungkinkah peranan guru dianggap sebagai ibu bapa kedua murid tidak harus
diperkatakan lagi kerana seharusnya peranan sebagai seorang ibu bapa adalah
menjernihkan keadaan dan bukan mengeruhkan keadaan..
Apa
yang penting ialah, sebagai seorang guru seharusnya kita bijak mengendalikan
kelas dan bilik darjah walaupun situasi dalam bilik darjah kadang kala
mematahkan semangat ataupun membuat guru tersebut berang. Sebagai seorang guru
kita seharusnya dapat mengawal perasaan amarah dihadapan murid. Apa yang
terjadi pada guru besar dan guru kelas ini sewajarnya perlu kita renungkan.
Kesan cacat cela tindakan kedua-dua pihak tersebut telah mencemarkan nama baik
guru-guru lain dan juga institusi pendidikan.
Ibu
bapa, masyarakat dan murid-murid secara tidak langsung akan mempertikaikan
kreabiliti mereka sebagai seorang guru. Maka jelaskan kata pepatah melayu,
dalam bermasyarakat kita mestilah mencontohi aur dan tebing. Sentiasa berkerjasama
dalam memelihara alam. Jika tiada pokok aur, maka lemahlah tebingnya. Ia
berkemungkinan akan dihakis oleh air sungai. Begitu jugalah dengan dalam
komuniti bermasayarakat dalam sekolah. Sekiranya, ada kelemahan dan kekurangan, maka, kita seharusnya memperbetulkannya supaya tidak wujud kecacatan dalam
satu komuniti tersebut.
Dalam
hal ini, tegur menegur seharusnya dilakukan secara berhemah dan bukannya untuk
memalukan seseorang. Individu yang menerima teguran seharusnya menerima dengan
hati terbuka dan bukannya perlu bersangka buruk terhadap teguran yang dibuat.
Sekian sahaja ulasan saya mengenai isu guru besar dan guru kelas berkungfu
dihadapan murid-murid.Diharap dengan terjawabnya persoalan ini, kita dapat
memperbaiki kelemahan dalam diri masing-masing.Insyaallah.
No comments:
Post a Comment