PENDIDIKAN
JADI PERISAI PALING BERKESAN
Dasar
sederhana Malaysia menerusi modal insan berilmu mampu atasi ekstremisme
GAGASAN kesederhanaan dan penubuhan Institut
Wasatiyyah seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, baru-baru
ini jelas menggambarkan komitmen dan iltizam Malaysia meletakkan kesederhanaan
sebagai asas pemikiran dan pembangunan modal insan yang tepat untuk negara juga
dunia. Kesederhanaan mendorong pemikiran manusia menolak perbuatan melampau
atau ekstremisme, sebaliknya mempromosi keseimbangan yang mengutamakan
kesejahteraan bersama.
Perbuatan melampau sering dikaitkan dengan
tahap ilmu seseorang yang rendah, menjadikan emosi dan semangat keterlaluan
sebagai asas bertindak terhadap sesuatu perkara. Maka timbullah implikasi tidak
baik yang boleh mengganggu gugat ketenteraman dan mengancam keselamatan awam
juga negara.
Oleh kerana itu, Malaysia
meletakkan pendidikan sebagai agenda utama negara bukan saja untuk melahirkan
tenaga kerja bagi memenuhi keperluan negara, tetapi mengupayakan pemikiran
rakyat agar rasional, seimbang dan berpijak di bumi nyata. Pendek kata, mereka
yang tahu dan mahu meletakkan keutamaan membangunkan masyarakat serta negara
dan bukan memusnahkannya.
Kita sangat bertuah kerana
sejak merdeka, kerajaan sememangnya amat komited terhadap pendidikan rakyat.
Memang tidak dinafikan, bidang pendidikan mendapat peruntukan besar setiap
tahun, misalnya untuk tahun ini, sebanyak RM50.1 bilion disediakan. Daripada
jumlah itu, RM37.2 bilion diperuntukkan kepada Kementerian Pelajaran, manakala
RM12.9 bilion kepada Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).
Lebih penting, matlamat dan
tujuan pendidikan mendasari peruntukan besar ini, dan ia tidak lain dan tidak
bukan, selari dengan gagasan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.’
Kerajaan mahu membangun dan memaksimumkan potensi setiap rakyat, yang mana
pendidikan perlu dinikmati semua yang berkelayakan tanpa mengira kaum, agama
mahupun status sosial. Ia juga usaha murni menterjemah pendemokrasian pendidikan
di negara ini apabila rakyat bebas menguasai ilmu dan kemahiran.
Bagi tujuan pendemokrasian
pendidikan ini juga, tiga pendekatan diambil kerajaan. Pertama, menyediakan
akses kepada pengajian tinggi mencukupi. Untuk sesi akademik 2012/2013,
dianggar sebanyak 190,000 tempat disediakan bagi program pengajian sama ada di
peringkat ijazah pertama, diploma dan sijil di institusi pengajian tinggi awam
(IPTA). Ini tidak termasuk kira-kira 310,000 tempat yang akan disediakan oleh
institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), sama ada bertaraf universiti, kolej
universiti dan kolej swasta.
Bagi menambah akses pada
masa depan, 121 kursus baru diluluskan dan akan diperkenalkan mulai tahun ini
dan 2013. Daripada jumlah itu, 44 kursus ditawarkan di peringkat ijazah pertama
yang kebanyakannya menjurus kepada Bidang Ekonomi Utama Nasional atau NKEA
seperti kejuruteraan teknologi dan sains kesihatan.
Kedua, akses saja tidak
memadai. Oleh itu, kerajaan juga menyediakan subsidi bagi mereka yang
menyambung pengajian di peringkat tinggi. Selain peringkat ijazah pertama,
mereka yang menyambung pengajian di peringkat pascasiswazah, iaitu sarjana dan
PhD turut diberikan biasiswa melalui program MyMaster (RM10,000 setahun) dan
MyPhD (RM20,000 setahun). Untuk 2012, kementerian menyediakan peruntukan
sebanyak RM80 juta untuk 8,000 tempat MyMaster manakala RM50 juta untuk 1,000
pembiayaan MhPhD dan 100 bagi PhD Industri.
Ketiga, selain akses dan
subsidi, pembiayaan berbentuk pinjaman turut disediakan untuk mengurangkan
beban rakyat. Sejak diperkenalkan pada 1997, Perbadanan Tabung Pendidikan
Tinggi Nasional (PTPTN) meluluskan pinjaman RM42.9 bilion untuk kira-kira 1.9
juta pemohon.
Pendekatan dan inisiatif ini
jelas menggambarkan bagaimana pendidikan amat mudah dinikmati seluruh rakyat.
Jika di beberapa negara lain masih berlaku
halangan mendapatkan pendidikan sama ada disebabkan faktor gender, sosial dan
tahap ekonomi, Malaysia meneraju dengan meletakkan asas pendemokrasian
pendidikan yang kukuh.
Sudah pastinya pelaburan
besar yang lakukan kerajaan dalam bidang pendidikan dapat menyumbang kepada
kemajuan, pembangunan dan kesejahteraan negara. Pendidikan asas kepada
kebajikan dan kesejahteraan. Melalui pendidikanlah, ia mengupayakan masyarakat
keluar daripada kemiskinan, bersedia menghadapi kehidupan dan melayakkan mereka
mengambil peluang demi kemajuan masa depan.
Dalam konteks ini,
pendidikan diharap menjana modal insan dan modal intelektual atau bakat yang
akan mendukung pelan transformasi negara ke arah menjadikan Malaysia negara
maju menjelang 2020.
Kita percaya dengan pelbagai
bidang pengajian ditawarkan IPT, sama ada berbentuk akademik mahupun kemahiran,
ia akan dapat menyediakan tenaga kerja berpengetahuan dan berkemahiran tinggi.
Apatah lagi, dalam era ekonomi bersumberkan kreativiti dan inovasi, modal insan
sebegini menjadi pemacu dan tonggak utama kepada keperluan dan masa depan
negara.
Lebih jauh daripada itu,
kita mesti menerima hakikat pendidikan bukan saja membawa kemakmuran dan
kemewahan ekonomi negara semata-mata, tetapi ia adalah tunjang kepada
pertahanan dan keselamatan negara. Seperti ungkapan Education is our first line
of defense, pendidikan tidak lagi memenuhi keperluan konvensionalnya saja,
tetapi turut menyumbang kepada kesejahteraan dan keselamatan negara.
Negara yang kuat, kukuh dan
selamat, tidak lagi bergantung kepada kekuatan tradisional semata-mata, tetapi
kini amat berkait rapat dengan faktor pendidikan yang menyediakan modal insan
berilmu dan berpengetahuan tinggi.
Mereka ini bukan saja akan menyumbang kepada
pembangunan negara, tetapi apa yang lebih penting, menerbitkan pemikiran tepat,
solidariti tinggi dan meletakkan keutamaan kepada negara dan bukan diri
sendiri.
Penulis
ialah Menteri Pengajian Tinggi
Sumber:
1.0 PENGENALAN
Pendidikan adalah salah satu institusi yang
sangat penting untuk kemajuan masyarakat dan pembangunan insan yang
menganggotainya. Melalui pendidikan, kita boleh mewariskan serta mengembangkan
nilai dan ilmu serta memajukan teknologi dan peradaban dari generasi ke
generasi. Begitu juga, melalui pendidikan
kita boleh menambah kemahiran serta kebolehan insan, memperbaiki
kedudukan sosio-ekonominya, dan mempertajam fikiran yang kritikal serta kritis,
dan mempertingkatkan nilai akhlak.
Pendidikan adalah merupakan satu kekuatan nasional yang boleh menjamin
masa depan rakyat dan juga kecemerlangan negara.
Hussein Haji Ahmad (1993)
telah menyenaraikan beberapa fungsi umum pendidikan iaitu seperti sebagai
penyalur budaya dan ilmu, penyalur kemahiran dan ketrampilan, penyalur
kepercayaan dan sistem, persediaan untuk alam pekerjaan, pengawasan belia,
remaja dan kanak-kanak, dan perhubungan rakan sebaya. Beliau juga membuat kesimpulan bahawa peranan
sistem pendidikan sehingga akhir tahun 1980-an bermotif tiga perkara utama.
Pertamanya pendidikan untuk
menyediakan tenaga kerja negara.
Keduanya pendidikan sebagai asas perpaduan kaum. Ketiganya pendidikan adalah untuk pembinaan
disiplin di kalangan rakyat berbilang kaum.
Negara sudah merdeka selama
55 tahun. Negara telah mengalami banyak perubahan dalam sistem pendidikan.
Bermula dari Penyata Pelajaran Razak (1956), ordinan pelajaran 1957, Laporan
Abdul Rahman Talib (1960), akta Pelajaran (1961) dan laporan Kabinet
(1979). Hasilnya berlaku perkembangan
dalam sistem pendidikan negara. Perkembangan yang berlaku dalam sistem
pendidikan berjalan secara terancang dan teratur. Banyak kemudahan–kemudahan
pendidikan telah dibangunkan dan pendemokrasian pendidikan telah menjadi satu
dari dasar sistem pendidikan di Malaysia.
2.0 PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
Mengikut Kamus Dewan
pendemokrasian bermakna peluang, tindakan atau proses manakala pendidikan bermaksud
mendidik dengan ilmu pengetahuan. Pendemokrasian pendidikan bermaksud memberi
peluang-peluang yang sama untuk semua kanak-kanak mendapatkan pendidikan.
Pendemokrasian pendidikan itu ditegakkan atas beberapa prinsip antaranya setiap
orang adalah berhak ke atas pendidikan.
Pendidikan haruslah boleh dipelajari secara bebas, tanpa sebarang
sekatan-sekatan yang tertentu atau setidak-tidaknya pada peringkat asas dan
peringkat dasar.
Salah satu aspek
pendemokrasian pendidikan di Malaysia ialah memberikan peluang seluasnya kepada
pelajar untuk mendapat pendidikan tanpa mengira kelas sosial, kaum dan juga
gender. Pendemokrasian pendidikan merupakan salah satu strategi untuk mencapai
misi pendidikan negara, telah mendedahkan masyarakat Malaysia kepada peluang
yang luas bagi memperolehi pendidikan pada semua peringkat.
Di Malaysia, pendemokrasian
pendidikan tidak berlaku semasa zaman penjajahan. Anggota-anggota masyarakat
tidak mempunyai peluang yang sama apabila sekolah–sekolah dibezakan mengikut
kaum, kelas atau status, kurikulum dan lokaliti. Yuran yang dikenakan pada ketika itu juga
menyulitkan lagi penduduk miskin. Oleh
itu orang-orang miskin atau sebahagian besar penduduk Malaysia pada ketika itu
telah dinafikan hak untuk mendapatkan pendidikan.
Selepas kemerdekaan kerajaan secara
beransur-ansur telah mendemokrasikan pendidikan di Malaysia. Kerajaan telah
menyediakan peluang-peluang yang sama untuk semua orang mendapatkan pendidikan.
Ordinan Pelajaran 1957 misalnya, telah mencadangkan agar semua kanak-kanak menerima
pelajaran dalam tempoh sekurang-kurangnya enam tahun. Sungguhpun begitu ianya tidak memberikan
implikasi yang besar kerana pelajarnya masih lagi dikenakan bayaran yuran bagi
mereka untuk mendapatkan pendidikan.
Akta Pelajaran 1961 yang berdasarkan Laporan
Rahman Talib semakin merealisasikan pendemokrasian pendidikan. Pendidikan
percuma telah diberikan kepada semua
kanak-kanak mulai tahun 1962. Ini
diikuti dengan had umur belajar percuma hingga ke 15 tahun dan penamatan syarat lulus peperiksaan untuk
memasuki sekolah menengah. Baru-baru ini
satuperaturan baru terkandung dalam Akta Pendidikan (Pindaan) 2002 yang memberi
kuasa kepada menteri untuk menetapkan pendidikan rendah sebagai pendidikan
wajib. Setiap ibu bapa warganegara Malaysia yang tinggal di negara ini wajib
memastikan anak mereka yang mencapai umur enam tahun pada hari pertama bulan
Januari didaftarkan sebagai murid sekolah rendah. Mereka yang melanggar peruntukan tersebut
boleh didenda RM5000.
Seterusnya, pendidikan
menengah member peluang untuk semua kanak-kanak untuk mendapatkan
pendidikan telah diberikan kepada semua
lapisan masyarakat tanpa mengira kelas sosial, etnik,dan gender
sekurang-kurang sekurang-kurangnya
hingga ke tingkatan tiga. Mulai 1999,
peluang bagi semua pelajar untuk
memasuki tingkatan empat telah diperluaskan.
Mereka yang hanya lulus satu mata pelajaran sahaja layak untuk naik ke
tingkatan empat. Ini bagi memastikan setiap rakyat berpeluang mendapat
pendidikan sehingga ke tingkatan lima. Walaupun kerajaan mempunyai beberapa
sebab berbuat demikian yang antaranya remaja yang gagal akan menganggur dan
menimbulkan masalah yang lain kepada negara tetapi dari sudut lain kerajaan
merasakan adalah tidak memadai ilmu yang diterima oleh pelajar berkenaan bagi
menghadapi cabaran dunia yang akan datang.
Selain dari itu bentuk
bantuan-bantuan pendidikan lain diberikan oleh kerajaan bagi membuka peluang
kepada mereka untuk mendapat hak pendidikan. Salah satu bentuk bantuan ialah dengan penubuhan
sekolah-sekolah berasrama yang memudahkan pelajar mendapatkan pendidikan tanpa
perlu berulang-alik dari rumah ke sekolah setiap hari yang sudah tentu memerlukan
kos yang banyak.
Pembinaan sekolah-sekolah
berasrama penuh juga telah banyak dibina bagi tujuan membuka peluang pendidikan
. Pada masa ini terdapat puluhan buah sekolah berasrama penuh di bawah kelolaan
langsung Kementerian Pendidikan Malaysia. Kesemua sekolah-sekolah yang
berasrama penuh ini bertujuan memberikan bantuan kepada pelajar untuk
mendapatkan peluang pendidikan.
Sekolah Bestari adalah salah
satu ‘flagship’ dalam Koridor Raya Multimedia.
Projek ini telah mendapat perhatian seluruh masyarakat kerana ia
merupakan satu usaha menjadikan bidang pendidikan lebih maju dan berdaya saing.
Sekolah Bestari akan membawa kepada pendemokrasian pendidikan sepenuhnya. Sekolah
ini bukan hanya untuk mereka yang pintar tetapi merupakan cara bestari bagi
menjamin setiap pelajar lemah atau kuat , kaya atau miskin mencapai potensi
sepenuhnya dalam cara yang paling sesuai mengikut kadar dan gaya pembelajaran
yang berlainan. Sekolah Bestari akan mendorong murid mengamalkan akses kendiri
dan terarah kendiri, serta mengikut kadar pembelajaran sendiri.
Di samping pembangunan
sekolah-sekolah berasrama, sekolah-sekolah harian rendah dan menengah banyak
dibina di bandar-bandar ataupun di desa-desa. Kerajaan juga tidak menafikan
peluang bagi golongan istimewa ataupun kanak-kanak cacat untuk mendapat hak
atau peluang untuk mendapatkan pendidikan. Untuk tujuan tersebut kerajaan telah
membangunkan sekolah-sekolah khas bagi memenuhi keperluan.
Pelajar-pelajar yang miskin
dan kurang berkemampuan yang
kebanyakkannya datang dari luar bandar yang latar belakang ekonomi keluarganya
rendah telah diberikan biasiswa kecil atau
bantuan kewangan bagi menampung urusan persekolahan mereka. Selain dari itu, skim bantuan buku teks juga
diberikan kepada pelajar yang pendapatan ibubapanya rendah. Pada masa ini
syarat bagi mendapatkan hak untuk mendapat skim bantuan teks adalah bagi ibubapa atau penjaga yang
berpendapatan kurang dari RM2000.00 sebulan dan syarat ini dikaji dan diubah
mengikut kesesuaian atau keadaan ekonomi semasa.
Kerajaan juga mengambil
usaha memperbaiki keadaan murid-murid
terutamanya diluar bandar dengan menyediakan progran-program kesihatan,
pemakanan ( Rancangan Makanan Tambahan ) dan lain-lain skim yang bertujuan
supaya kanak-kanak berpeluang belajar dalam keadaan yang selesa. Kemudahan–kemudahan
yang disediakan ini tidak hanya tertumpu kepada masyarakat desa tetapi layanan
yang sama diberikan kepada pelajar-pelajar miskin di bandar.
Selain dari itu pihak
kerajaan juga menekan kepada mutu pendidikan bagi menjamin kelancaran
pendemokrasian pendidikan di Malaysia. Setiap tahun peruntukan yang besar
dikeluarkan bagi membaiki, membaikpulih, menaik taraf sekolah atau bilik-bilik
darjah serta menyediakan kelengkapan dan kemudahan pembelajaran . Di bawah
Rancangan Malaysia kelapan (RMK-8) Kementerian Pendidikan meluluskan 1,497
projek sekolah rendah dan menengah diseluruh negara dengan peruntukan RM6.2
billion.
Kekurangan guru-guru terlatih
diluar Bandar telah diatasi dengan memperkembangkan sistem latihan
perguruan. Latihan perguruan telah
dinaik tarafkan kepada peringkat diploma dan tempoh kursusnya selama tiga
tahun. Pengeluaran guru yang mencukupi
telah menjamin proses pendemokrasian pendidikan berjalan dengan lancar. Setiap sekolah akan mendapat guru yang
terdiri dari pelbagai opsyen yang akan memenuhi pemintaan atau keperluan
pelajar dalam mata pelajaran yang tertentu walaupun sekolah tersebut terletak
diluar bandar atau kawasan pendalaman. Institut-institut pendidikan guru ini
bukan sahaja mengeluarkan guru-guru biasa, malahan menyediakan guru-guru
pendidikan khas bagi mengisi keperluan sekolah-sekolah pendidikan khas. Sehingga kini terdapat lebih dua puluh buah institut
pendidikan yang bertanggung jawab melatih guru-guru pelatih bagi menenuhi
kehendak pendidikan di Malaysia.
Bagi guru berijazah, mereka
dilatih di universiti-universiti awam bagi mengajar di sekolah-sekolah
menengah. Di samping itu terdapat pula
program Kursus Perguruan Lepasan Ijazah bagi melatih graduan-graduan yang bukan dari bidang perguruan untuk
menjadi guru bagi menjamin bekalan guru
yang mencukupi bagi memenuhi keperluan pendidikan untuk memastikan kelangsungan
pendidikan di Malaysia.
Seterusnya sebuah Universiti pendidikan iaitu Universiti
Pendidikan Sultan Idris telah dinaikan statusnya dari status asalnya
Institut Pendidikan sultan Idris khusus untuk perkembangan bidang latihan keguruan.
Dengan perlaksanaan akta Pendidikan 1996, berkemungkinan besar pada masa akan
datang guru-guru berijazah akan menerima latihan terus di maktab-maktab
perguruan bagi menjamin guru-guru yang mencukupi disekolah-sekolah.
Dibidang–bidang pengajian
tinggi, peluang-peluang pendidikan telah dibuka dengan luas selepas kemerdekaan
dengan penubuhan unniversiti-universiti . Institusi-institusi pengajian tinggi
yang awal ialah Universiti Malaya di Kuala Lumpur (1961), disusuli oleh
Institut Teknologi Mara (1967), Universiti Sains Malaysia (1969), Universiti
Kebangsaan Malaysia (1970), Universiti Pertanian Malaysia(1971) dan Universiti Teknologi Malaysia (1975).
Pada masa ini terdapat lebih banyak universiti awam yang telah dibina
termasuklah Universiti Utara Malaysia, Universiti Malaysia Sarawak, Universiti
Malaysia Sabah dan Universiti Pendidikan Sultan Idris Universiti –universiti awam tempatan telah
menampung lulusan-lulusan sekolah terutamanya daripada aliran Melayu. Malahan mulai tahun 1983 semua institusi yang
terdapat dalam negara telah menggunakan sepenuhnya Bahasa Malaysia sebagai bahasa penghantar.
Pada tahun-tahun 1990an
kerajaan Malaysia telah menjalankan dasar liberalisasi pendidikan. Ianya telah
membawa perubahan besar dalam pendidikan tinggi di Malaysia. Pada dekad ini beberapa
perubahan telah dilakukan. Usaha telah giat dilakukan untuk memperkembangkan dan
memajukan sistem pendidikan negara.
Melalui akta-akta pendidikan
tinggi 1996 telah memungkinkan perkembangan institusi-instutisi pendidikan
tinggi yang mana kebenaran telah
diberikan kepada pihak-pihak yang berkelayakan bagi menubuhkan
institusi-institusi pengajian tinggi. Dalam tahun 1999 sahaja, tiga kolej
universiti atau universiti penuh diwujudkan iaitu Kolej Universiti Islam
Malaysia (Kuim), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia
(KUSTEM). Disamping itu kebenaran juga
telah diberikan kepada pihak yang berkelayakan untuk menubuhkan pusat pengajian
tinggi swasta yang antaranya seperti Universiti Teknologi Petronas, Universiti
Multimedia, Universiti Tenaga Nasional, Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR) dan
yang terbaru Universiti Tunku Abdul Rahman. Ini satu perkembangan yang baik
dalam usaha kita menyemarakan ilmu pengetahuan
dan mendemokrasikan pendidikan tinggi.
Kerajaan juga mengalakkan
program pengajian berkembar dengan institusi-institusi luar negara bagi
kolej-kolej swasta. Terdapat juga
universiti-universiti tempatan yang menjalankan program pendidikan jarak jauh
dan francais . Sebilangan universiti awam sudah mencapai enrolmen melebihi
20,000 pelajar sepenuh masa manakala dengan penubuhan intitusi pendidikan
tinggi swasta telah mempunyai enrolmen melebihi 200,000.
Kerajaan melalui Kementerian
Pendidikan perlu memantau sekolah luar bandar dan pendalaman dari masa ke
semasa bagi menjamin pendemokrasian Pendidikan di Malaysia berjalan dengan
lancar. Kemudahan pendidikan diantara kawasan maju dan mundur seharusnya tiada
jurang yang ketara. Ini merujuk
terutamanya kepada mutu persekitaran sekolah, alat kelengkapan dan guru di
kawasan-kawasan kampung, ladang-ladang, setinggan, pedalaman (Orang Asli) dan
seterusnya.
Pembelaan dan bantuan yang
sewajarnya perlu diberikan kepada pelajar-pelajar yang terpinggir dari sistem
pendidikan akibat dari kemiskinan. Ini
akan menjamin mereka supaya dapat bersaing dalam satu sistem pendididkan yang
adil pada dirinya dan masyarakatnya. Setiap aduan dan rungutan yang menyentuh
mengenai pendidikan dari peringkat rendah hingga pengajian tinggi haruslah
diambil berat dan langkah-langkah tertentu harus diambil untuk menanginya pada
semua peringkat supaya kita pada akhirnya mempunyai satu sistem pendidikan yang
cukup sihat dari semua segi. Usaha yang
berterusan bagi memajukan pendidikan perlu diberi perhatian bagi meningkatkan
mutu pendidikan supaya kita semua dapat berbangga bahawa kita telah dapat
mengamalkan pendemokrasian pendidikan dalam ertikata yang sebenarnya.
3.0 Cabaran Pendemokrasian Pendidikan di
Malaysia: Ekuiti dan Kualiti
Cabaran besar kepada sistem pendidikan negara
sekarang ialah untuk merealisasikan dasar pendemokrasian pendidikan bukan
sahaja daripada aspek ekuiti, tetapi juga kualiti kepada semua pelajar tanpa
mengira latar belakang, status sosioekonomi, lokasi dan etnik. Penekanan kepada
aspek ekuiti dan kualiti serta kecekapan dan keberkesanan pengurusan institusi
pendidikan kini akan menjadi kriteria utama kepada kejayaan pendemokrasian
pendidikan keseluruhannya (KPM, 2001).
Pelaksanaan dasar
pendemokrasian peringkat pendidikan asas juga telah dilaksanakan menerusi aspek perundangan
dengan pindaan terhadap Akta Pendidikan 1996. Akta Pendidikan 1996 dipinda
untuk menguatkuasakan Pendidikan Wajib di peringkat asas. Pelaksanaan Pendidikan
Wajib yang dilaksanakan mulai 2003 bertujuan untuk memastikan penyertaan 100
peratus kanak-kanak peringkat umur enam tahun ke atas hingga sebelas tahun ke
atas mendapat pendidikan as as yang sempuma. Langkah ini dilakukan dalam usaha
meningkatkan akses kohort persekolahan dan mengelakkan berlaku keciciran di
peringkat pendidikan asas.
Statistik pada tahun 2000
(KPM, 2001) menunjukkan 97 peratus kanak-kanak berumur enam tahun ke atas
mendaftar di sekolah rendah seluruh negara. Angka ini membuktikanBahawa dasar
pendemokrasian pendidikan asas dari segi aksesibiliti telah hampir dicapai.
Walau bagaimanapun, dari aspek ekuiti dan kualiti, masih terdapat jurang yang
luas antara bandar dan luar bandar, khususnya dari sudut pencapaian pelajar
(RMK Ke-8). Persoalan ini sering dikaitkan dengan masalah kekurangan input
pendidikan yang berkualiti di luar bandar.
Namun demikian, Kementerian
Pendidikan Malaysia melakukan pelbagai usaha untuk meningkatkan aksesibiliti,
ekuiti, kualiti dan kecekapan pengurusan pendidikan di luar bandar bagi mengurangkan
jurang pencapaian pelajar antara bandar dan luar bandar (KPM, 2001). Usaha
tersebut menjadi matlamat utama kerana pendidikan di Malaysia dan juga negara
lain mampu meningkatkan mobiliti sosial dan merupakan agen pemodenan kepada
masyarakat kurang beruntung di luar bandar (Inkeles, 1974; Psacharopoulos,
1977; Abd Rahim, 2002)
Menurut teori reproduksi
sosial, keadaan tidak beruntung dalam satu generasi akan mewariskan keadaan
tidak beruntung dalam generasi berikut. Dalam konteks ini, merujuk kepada Rajah
3 di atas, sekolah-sekolah kecil yang mempunyai prasarana yang serba
berkurangan dari segi kuantiti dan kualiti boleh menjadi faktor institusi yang
menyumbang ke arah pengekalan fenomena reproduksi sosial.
Kawasan luar bandar
menghadapi fenomena deprivasi sosial kerana tumpuan projek-projek pembangunan
dan pembekalan prasarana sosial asas (elektrik, air, telefon dan kesihatan)
banyak berfokus di kawasan bandar. Justeru itu, kawasan luar bandar terpinggir
daripada arus perubahan dan pemodenan. Pelajar yang tinggal di kawasan
sedemikian kekal terpinggir dan besar kemungkinan akan menghadapi persekitaran
yang lebih daif daripada pelajar-pelajar di bandar. Justeru, pelajar-pelajar
sekolah kecil di luar bandar sedemikian akan lebih cenderung ke arah social reproduction
(Bourdieu & Passeron, 1977) atau social deprivation (Rees, 1968) sekiranya
tidak dilakukan intervensi polisi secara radikal yang inovatif dan berkesan.
Rees (1968) menjelaskan
teori deprivasi merangkumi juga dimensi utama: Educationally, Culturally,
Socially Disadvantaged. Manakala UNESCO (1990)
menjelaskan:
“Educational disadvantage refers to the
adverse situation experienced by a particular group of people in society
whereby their access to (and enrolment in) school and/or non-formal education
is affected in a negative way by socio-economic and cultural characteristics
such as their gender, race, ethnicity, occupational status of family and
geographic locations.”
Walau bagaimanapun, mengikut
hasil kajian Inkeles (1974) dengan pelaksanaan dasar intervensi yang terancang,
tersusun dan berstrategik sebagai imbuhan kepada pelajar-pelajar kurang
beruntung proses kitaran ganas terhadap masyarakat kurang beruntung akan dapat
dikurangkan dan dig anti dengan proses mobilisasi sosial melalui pendidikan
berkualiti yang boleh melahirkan perubahan nilai dan pemodenan masyarakat luar
bandar. Secara perbandingan banyak analisis empirikal telah menunjukkan
sekolah-sekolah di Negara-negara sedang membangun yang mempunyai kemudahan asas
dan input pendidikan yang berkualiti memperlihatkan tahap pencapaian yang lebih
baik berbanding sekolah yang tidak memiliki kemudahan asas yang sempuma
(Marope,1996).
Selain itu, terdapat juga
kajian yang menunjukkan bahawa tempoh pendidikan yang diterima oleh golongan petani
di negara membangun mempengaruhi produktiviti mereka. Sebagai contoh, kajian
Psacharopoulos dan Woodhall (1985) yang berdasarkan data Bank Dunia mendapati
petani yang mendapat pendidikan lebih tinggi bijak menggunakan sumber seperti
baja dan racun serangga berbanding petani yang kurang mendapat pendidikan.
Secara umumnya Bank Dunia
pada 1980 telah menggariskan beberapa strategi pelaburan dalam bidang
pendidikan untuk meningkatkan peluang pendidikan yang sama rata di pelbagai
peringkat kepada semua untuk memenuhi konsep pendemokrasian di dalam pendidikan
seperti berikut:
1)
Pendidikan asas perlu
disediakan kepada semua kanak-kanak dan orang dewasasesuai dengan sumber yang
ada. Dalamjangka masa panjang sistem pendidikanformal dan tak formal perlu
dibangunkan pada setiap peringkat pendidikan;
2)
Untuk meningkatkan
produktiviti dan memperluaskan ekuiti sosial, peluang pendidikan perlu
disediakan tanpa mengira perbezaan jantina, latar belakang etnik dan status
sosioekonomi;
3)
Sistem pendidikan
perlu euba meningkatkan keeekapan dalaman dalam pengurusan, pengagihan dan
penggunaan sumber sedia ada untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti pendidikan;
4)
Pendidikan patut
mempunyai kaitan dengan kerja dan persekitaran dalam usaha untuk meningkatkan
kuantiti dan kualiti pendidikan, pengetahuan dan kemahiran perlu untuk
perkembangan ekonomi, sosial dan lain-lain; dan
5)
Untuk memenuhi
objektif di atas, negara-negara sedang membangun perlu membina dan mengekalkan
kedudukan institusi untuk merekabentuk, menganalisis, mengurus dan menilai
program untuk pendidikan dan latihan. (World Bank, 1980, ms.10)
4.0 PENUTUP
Sehingga kini pendemokrasian pendidikan dalam
konteks negara kita Malaysia, agak berjaya dan sesungguhnya memberikan peluang
yang luas kepada rakyat Malaysia untuk memperolehi pendidikan pada peringkat
rendah sehingga peringkat tinggi.
Seiring dengan pendemokrasian pendidikan juga adalah diharapkan ianya
dapat memenuhi agenda kerajaan untuk menstruktur semula masyarakat dan membasmi
kemiskinan dengan menggunakan pendidikan sebagai pengerak utama dan seterusnya
dapat melahirkan warganegara yang dapat menyumbang ke arah usaha memajukan
negara selaras dengan hasrat Wawasan 2020.
Pendemokrasian Pendidikan
merupakan suatu proses mendemokrasikan pendidikan supaya setiap individu
diberikan peluang dan hak yang sama untuk mendapat pendidikan serta kemudahan
yang disediakan. Dengan kata lain, di bawah proses mendemokrasikan pendidikan ,
setiap individu diberi peluang yang sama untuk mendapat pendidikan dan hak
memilih jenis sekolah untuk belajar tanpa mengira status ekonomi, sosial,
keistimewaan, jantina, kaum , agama atau latar belakangnya. Oleh sebab itu,
pendekatan, pelaksanaan dan amalan pendemokrasian pendidikan haruslah dinilai
dengan membuat perbandingan dengan negara-negara yang lebih maju agar hasrat
kerajaan untuk membentuk sistem
pendidikan.
No comments:
Post a Comment