Sunday, 2 September 2012

Isu ‘Pelajar terkilan sikap guru bahasa Inggeris perbodohkan pelajar’.


1.0 Artikel isu yang dipilih

‘Pelajar terkilan sikap guru bahasa Inggeris perbodohkan pelajar’.

KAMI pelajar tingkatan tiga di SMK Dato Sulaiman, Parit Sulong amat kecewa dengan sikap seorang guru bahasa Inggeris yang berkelulusan dari universiti di Amerika Syarikat.
Pada hari pertama beliau memasuki kelas kami, kami begitu bangga dan teruja kerana mendapat guru bahasa Inggeris lulusan dari luar negara.
Tentu hebat orangnya, tentu juga hebat cara mengajarnya dan tentu sekali harapan kami akan dapat menguasai bahasa Inggeris dengan lebih cepat dan mudah.
Malangnya, apa yang kami harapkan tidak kesampaian. Pada setiap hari, beliau memulakan pengajarannya dengan memperbodoh-bodohkan kami, mukanya tidak pernah menyenangkan hati kami dan ada kalanya menyalahkan guru bahasa Inggeris kami yang terdahulu.
Agaknya, begitulah caranya lulusan luar negara mengajar? Memaki, menghina, menjatuhkan maruah kami?
Semuanya ini berbeza dengan guru bahasa Inggeris kami yang terdahulu, iaitu lulusan dalam negara saja. Mereka begitu sabar, teliti, sentiasa memberi motivasi dan tekun mengajar, malah tidak kedekut dengan masa, tenaga malahan wang ringgit.
Jika guru lulusan Amerika ini terus mengajar kami, saya rasa akan gagal dalam mata pelajaran bahasa Inggeris dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) kelak.
Mohon jasa baik pengetua menggantikan guru ini dengan guru bahasa Inggeris lain yang lebih memahami jiwa, kehendak dan pencapaian kami.
PELAJAR TERHINA,
SMKDS


2.0 Analisis Isu

Artikel di atas merujuk kepada perasaan kecewa sekumpulan murid terhadap sikap seorang guru Bahasa Inggeris yang  mengajar mereka. Guru tersebut menghina dan memperbodoh-bodohkan pelajarnya. Guru Bahasa Inggeris itu juga tidak menunjukkan minat dan tidak menunjukkan kesantunan dari segi berbahasa dan tingkah laku. Perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku dalam kalangan guru. Guru adalah seorang pendidik yang perlu menunjukkan sikap dan sahsiah yang baik kepada pelajar. Guru tersebut perlulah ikhlas dan bersemangat untuk mengajar dan bukannya memperbodoh-bodohkan dan memperlekehkan pelajarnya. Sebagai seorang guru, kita mestilah ikhlas dan sanggup berkorban demi merealisasikan hasrat pelajar dan juga ibu bapa mereka.
Dalam isu ini, kesantunan guru adalah perkara yang perlu dititikberatkan. Kesantunan atau etiket adalah tatacara, adat atau kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat. Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh suatu kelompok masyarakat tertentu sehingga kesantunan tersebut sekaligus menjadi prasyarat yang disepakati oleh perilaku sosial. Oleh itu, usaha membentuk kesantunan dalam kalangan murid bermula dengan kesantunan yang dipamerkan oleh guru terlebih dahulu. Kesantunan guru memperlihatkan sikap yang mengandungi nilai-nilai sopan santun dan etiket dalam pergaulan sehari-hari. Guru Bahasa Inggeris tersebut perlu menunjukkan sikap dan kesantunan yang tinggi kepada pelajarnya. Tidak sepatutnya seseorang guru merendah-rendahkan pelajarnya. Perkara ini akan menyebabkan pelajar berasa terhina dan tidak bersemangat untuk belajar.
Ciri-ciri kesantunan ialah guru mestilah ikhlas, jujur, baik, penyayang dan sanggup berjuang untuk agama, bangsa dan Negara. Tugas guru sangat berat untuk mendidik murid untuk berjaya dalam pelajaran dan juga mempunyai sahsiah diri yang baik. Guru juga perlu bersyukur dan berterima kasih tidak kira pada sesiapa. Guru perlu sentiasa mempunyai sifat yang baik dan sentiasa berterima kasih dan bersyukur. Contohnya, guru bahasa Inggeris ini perlulah bersyukur kerana diberi peluang pekerjaan yang baik dan bersyukur dengan kelulusan yang ada bukannya meninggi diri. Guru juga perlu menghargai dan menghormati pihak lain. Guru perlu menghormati pentadbir sekolah, rakan-rakan guru, ibu bapa dan juga pelajar. Di dalam percakapan pula, guru perlu menggunakan kata-kata yang baik semasa berkomunikasi. Ucapkanlah perkataan yang baik-baik semasa mengajar dan juga berkomunikasi kerana pelajar sangat sensitif dengan perkara ini. Ciri-ciri kesantunan yang seterusnya ialah guru perlu peramah, pemurah dan bersedia memperbaiki kesalahan yang dilakukan oleh pelajar-pelajarnya. Mengenai isu ini, guru tersebut perlulah pemurah dan sentiasa bersedia memperbaiki kesalahan yang dilakukan oleh pelajar-pelajar bukannya marah dan memperbodohkan pelajar tersebut. Guru Bahasa Inggeris tersebut perlu memberi tunjuk ajar dan membimbing kesalahan yang dilakukan oleh pelajar.

3.0 Kesantunan Tingkah laku
Kesantunan tingkah laku adalah tatacara bertindak atau gerak-geri guru etika menghadapi sesuatu atau dalam situasi tertentu. Guru perlu bijak dalam membentuk tingkah laku. Guru sentiasa menjadi perhatian masyarakat. Oleh itu, aspek kesantunan perlu diutamakan. Kesantunan berbahasa tercermin dalam cara guru berkomunikasi sama ada dari segi verbal atau cara berbahasa. Ketika berkomunikasi, guru perlu mengambilkira kepada norma-norma budaya dan tidak hanya sekadar menyampaikan idea yang difikirkan sahaja. Cara bahasa perlu disesuaikan dengan unsur-unsur budaya yang ada dalam masyarakat setempat dan perkataan atau bahasa yang digunakan perlulah sesuai dengan situasi ketika berkomunikasi. Apabila cara berbahasa seseorang guru tidak sesuai dengan norma-norma budaya, maka akan dilabelkan dengan nilai negatif. Guru yang tidak dapat menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin akan dianggap sebagai seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois,tidak beradat, bahkan tidak berbudaya.

4.0 kesantunan Berbahasa

Cara berbahasa sangat penting dikuasai oleh guru demi kelancaran komunikasi. Oleh itu, masalah cara berbahasa ini harus mendapat perhatian terutama dalam proses belajar mengajar bahasa. Dengan mengetahui cara berbahasa diharapkan seorang guru akan dapat menyampaikan mesej dengan jelas dalam komunikasi tersebut, khususnya ketika melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Cara berbahasa seseorang guru dipengaruhi oleh norma-norma budaya suku bangsa atau kelompok masyarakat tertentu. Cara berbahasa orang Inggeris berbeza dengan cara berbahasa orang Amerika meskipun mereka sama-sama berbahasa Inggeris. Begitu juga cara berbahasa orang Kelantan berbeza dengan cara berbahasa  orang Pulau Pinang meskipun mereka sama-sama berbahasa Melayu. Hal ini menunjukkan bahawa kebudayaan yang sudah menjadi darah daging pada diri seseorang berpengaruh pada pola berbahasanya. Itulah sebabnya, seseorang guru perlu mengenali atau memahami norma-norma budaya sebelum atau di samping menggunakan bahasa ketika berhadapan dengan pelajar.
Semasa kita menjadi guru, kita selalu menasihati murid untuk menghormati kita. Kita sering cuba menerapkan nilai-nilai murni dalam diri pelajar untuk mereka sentiasa bersopan-santun dan beperkerti mulia. Namun sedarkah kita, di dalam profesion perguruan ini juga, kita perlu menghormati pelajar dan juga rakan guru yang lain. Guru Bahasa Inggeris tersebut perlu menghormati pelajarnya walaupun mereka tidak pandai dan tidak seharusnya sombong dengan kelulusan yang ada bahkan menggunakan kelebihan itu untuk mendidik pelajarnya. Oleh kerana kadang-kadang kita berada di tempat yang lebih tinggi, namun bukan bermakna kita boleh merendahkan orang di bawah kita. Pelajar  yang sedang  menimba ilmu dengan kita tidaklah boleh dianggap sebagai kosong dan dan jauh lebih rendah budi pekertinya daripada kita. Oleh yang demikian, sekalipun sudah bergelar guru, maka kita harus pandai menghormati orang lain.
Kesantunan tutur kata, senyuman yang manis dan telus serta sapaan berbentuk pujian merupakan aspek kesantunan yang sentiasa diberi pujian merupakan aspek kesantunan yang diberi perhatian oleh seseorang yang berilmu dan terpuji akhlaknya. Guru sepatutnya menjadi sebahagian daripada orang yang dimaksudkan tersebut. Oleh kerana itu, guru haruslah selalu menjaga ucapannya agar senantiasa mengamalkan kesantunan berbahasa dan mampu memilih bahasa yang santun dan sesuai kepada para muridnya, wapaupun murid mereka menunjukkan tingkahlaku yang bermasalah. Guru seharusnya menjadi teladan bagi murid dengan menerapkan prinsip kesantunan dalam setiap tutur katanya. Kesantunan berbahasa murid menjadi pemangkin kepada pembentukan keperibadian murid.

5.0 Kepedulian Guru

Selain itu, guru Bahasa Inggeris tersebut mestilah mempunyai sikap kepedulian kepada pelajarnya. Secara ringkasnya, Pendekatan Kepedulian (Caring Approach) adalah salah satu pendekatan yang dapat digunakan dalam pengajaran Pendidikan Moral di sekolah.  Pendekatan jenis ini telah dipelopori oleh Noddings (1984). Noddings telah membuat beberapa sumbangan yang signifikan kepada bidang pendidikan. Antaranya beliau telah mengkaji etika kepedulian dan hubungannya terhadap persekolahan, dan juga terhadap proses pengajaran dan pembelajaran di dalam keluarga dan komuniti tempatan. Beliau juga telah berjaya mendemonstrasikan signifikan kepedulian dan perhubungan sebagai matlamat pendidikan.
Dari segi moral, pendekatan kepedulian merupakan kesanggupan seseorang untuk berkorban demi orang lain. Kepedulian, atau dalam istilah yang lain ialah ‘ambil peduli’, ‘mengambil berat’ dan ‘menyayangi’, yang melibatkan responsif sensitif terhadap orang lain berdasarkan sikap keterbukaan dan perhatian terhadap pengalaman mereka. Perkataan ‘care’ itu sendiri daripada ‘caring approach’ diambil daripada konteks Anglo Saxon, dimana ia membawa maksud kesedihan atau keresahan. Oleh yang demikian, kepedulian bolehlah didefinisikan sebagai perasaan ambil berat terhadap orang lain.

Nodings melihat pendidikan sebagai medium yang penting dalam mengembangkan perasaan kasih sayang dalam masyarakat. Beliau mendefinisikan pendidikan sebagai tempat perjumpaan yang dirancang atau tidak dirancang yang menggalakkan perkembangan melalui penimbaan ilmu pengetahuan, kemahiran, pemahaman dan penghargaan. Dengan itu, beliau menyatakan rumah sebagai tempat utama untuk menimba ilmu pengetahuan. Ini sebenarnya bukan menolak peranan sekolah tetapi untuk mengenalpasti apa yang boleh dilakukan oleh rumah untuk memperkembangkan kanak-kanak dan orang muda.

Untuk melihat dengan lebih jelas bagaimana pendekatan ini akan dapat meningkatkan pengajaran guru, perbincangan akan merujuk kepada empat komponen penting dalam pendekatan ini, iaitu:

1. Modeling
Komponen ini adalah penting dalam menunjukkan bagaimana kita mengambil berat terhadap orang tersayang. Oleh itu, kita menunjukkan kepada mereka bagaimana untuk mengambil berat dan menyayangi dengan cara membuat hubungan yang baik terhadap mereka. Keupayaan untuk mengambil berat mungkin bergantung kepada pengalaman yang cukup dalam disayangi.
Merujuk kepada komponen ini, sekiranya guru mengamalkannya dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, guru akan dapat menamkan perasaan sayangkan murid-murid. Perasaan sayang ini pula akan membolehkan guru mengambil berat terhadap setiap permasalahan yang dihadapi oleh murid-muridnya. Sebagai contoh, seorang guru yang sedang mengajar terlihat seorang muridnya sedang murung dan kelihatan pucat. Guru yang memiliki perasaan kasih sayang terhadap muridnya sudah tentu akan bertanya kepada murid berkenaan sama ada dia mempunyai masalah atau sebaliknya. Sikap guru sedemikian akan dijadikan contoh oleh murid lain di kelas itu. Mereka juga sudah tentu akan lebih menyayangi dan mengambil berat perihal rakan sekelas. Keadaan seumpama ini sudah tentu akan dapat menjalinkan hubungan rapat di antara guru dan murid.

2. Dialog
Komponen ini bukan sahaja percakapan atau perbualan semata-mata, tetapi ianya mempunyai pembuka dan penutup, dimana kedua-dua pihak mengetahui keputusan atau matlamat yang akan dicapai melalui akiviti berdialog. Ia memberikan pelajar peluang untuk bertanya dan membantu kedua-dua pihak mencapai keputusan yang seimbang dan dipersetujui. Guru yang mengamalkan komponen ini pula akan sentiasa mewujudkan komunikasi di dalam kelasnya. Komunikasi yang baik di antara guru dan murid sudah tentu akan meningkatkan penglibatan murid dalam pengajaran dan pembelajaran. Ini seterusnya akan dapat meningkatkan lagi kualiti pengajaran guru.

3. Praktis
Komponen ketiga ini menyatakan bahawa sikap dan mentaliti sedikit sebanyak dihasilkan oleh pengalaman. Praktis yang diberikan mesti dengan orang yang boleh mendemonstrasi sikap penyayang, kerana kita tidak mahu anak-anak kita mempelajari kemahiran menyayangi dan mengambil berat tanpa ciri-ciri sikap penyayang. Komponen ini juga hampir sama dengan komponen modeling di masa guru akan mempraktikkan bagaimana untuk menunjukkan kasih sayang di antara guru dan murid. Sebagai contoh, guru bertanya khabar kepada seorang murid. Apabila guru berbuat demikian, murid itu mengucapkan terima kasih. Pertanyaan guru dan maklum balas murid itu merupakan salah satu praktis. Praktis yang dilakukan secara bersungguh-sungguh juga akan dapat menggalakkan hubungan baik di antara guru dan murid.

4. Kepastian
Komponen ini boleh didefinisikan sebagai perlakuan yang menggalakkan sesuatu yang terbaik daripada orang lain (Martin Buber, 1965). Apabila kita pasti seseorang itu mampu melakukan yang terbaik, kita dapat meningkatkan dan menggalakkan perkembangan mereka. Kita boleh melakukan ini hanya sekiranya kita mengenali seseorang dengan cukup rapat untuk mengenalpasti apa yang mereka hendak capai. Sebagai contoh, jika guru tahu bahawa minat murid-murid di kelas berkenaan adalah lebih kepada belajar menggunakan teknologi maklumat, misalnya komputer, guru perlu menggalakkan aktiviti tersebut. Langkah guru ini sudah tentu akan mewujudkan rasa penghargaan di kalangan murid-murid dan mereka sudah tentu akan melibatkan diri secara aktif dalam pengajaran guru.
            Seseorang guru juga boleh menunjukkan sikap kepedulian dengan mengamalkan komunikasi secara berkesan. Guru boleh mengamalkan ‘Budaya Cut Apple A’ dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta mengamalkan sikap ini pada bila-bila masa.
BUDAYA CUT APPLE A

C                    CARING
•          menumpukan perhatian kepada idea dan perasaan rakan
•          menunjukkan sifat penyayang dan mengambil berat
•          bersifat terbuka dan mendengar apa yang telah rakan tuturkan

U                     UNDERSTANDING
•          mempunyai kemahiran “caring”
•          memahami maksud dan dapat merasai perasaan pengalaman orang lain
•          elak daripada membebel, menilai dan menghukum

T                         TRUSTING
•          harus mempercayai rakan yang telah memberi perhatian kepada kita
•          kepercayaan akan wujud dari tingkah laku dan gerak badan yang bukan         lisan


A                          ACCEPTING
•          menghormati rakan/orang lain kerana mereka ada harga diri
•          memahami dan menghargai
•          elakkan dari menghukum dan melebel

P                           PATIENCE
•          kesabaran menghadapi tingkah laku manusia
•          berupaya mendengar dengan tekun
•          dapat mengawal perasaan
•          belajar menghormati, menghargai dan memahami orang lain

P                           POSITIVE THINKING
•          keupayaan melihat sesuatu dari perspektif positif
•          sesuatu yang terjadi mesti ada hikmah dari allah/tuhan
•          cuba melihat kebaikan disebalik isu yang dianggap negatif

L                            LISTENING
•          jadi pendengar yang baik dan aktif
•          memahami maklumat yang diterima dengan berkesan
•          pendengar yang baik bukan pendengar yang pasif
•          belajar mendengar yang tersirat, bukan yang tersurat sahaja

E                            EMPATHY
•          keupayaan melihat sesuatu dari perspektif orang lain.
•          berupaya merasakan sebenar perasaan orang lain
•          masuk dalam diri orang yang menyatakan perasaannya
•          tahap empathy yang tinggi terhadap rakan sekerja


A                           ASSERTIVE
•          bersifat assertive
•          menyatakan perasaan kita secara berterus terang
•          menyatakan hak kita dan menghormati hak orang lain
•          disenangi dan mudah didampingi.
•          mudah berkomunikasi

            Guru perlulah menunjukkan kepedulian yang tinggi terhadap semua pelajar mereka dan melayan tingkah laku pelajar dengan sabar.  Sebagai seorang guru juga, kita perlulah memberi dorongan minimum kepada pelaja-pelajar. Sikap ambil peduli guru bukanlah bermaksud untuk mengambil thu atau juga ‘menjaga tepi kain orang’. Ini kerana hal yang perlu diambil tahu itu bukan bersifat peribadi, sebaliknya lebih kepada memastikan kesejahteraan hidup murid supaya mereka dapat memberikan perhatian terhadap proses pengajaran dan pembelajaran dan seterusnya dapat mengamalkan sikap ambil peduli itu dalam kehidupan bermasyarakat. Hakikatnya semangat hidup bermasyarakat yang harmoni dan saling ambil peduli perlu diperkukuhkan dalam kehidupan moden pada hari ini.

Kesimpulannya, setiap guru haruslah mempunyai sahsiah yang baik dan dapat dihormati serta boleh dicontohi oleh murid. Pembentukan sahsiah ini termasuklah tingkah laku dn sikap yang baik, bersabar, bermurah hati, sentiasa bersifat tenang dan mampu menguruskan kewangan dengan lebih berkesan. Kebanyakan kualiti kecerdasan dan sahsiah guru adalah hasil daripada latihan yang diikutinya semasa menjalani kursus di institut perguruan. Latihan itu termasuklah kefahaman terhadap sifat kejasmanian dan sifat psikologi kanak-kanak serta teori penyampaian pelajaran yang berkesan.
            Walau bagaimanapun, sama ada seseorang guru itu menerima latihan perguruan atau tidak, dia mestil mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang mata pelajaran yng hendak diajarnya. Guru juga mesti mengetahui kaedah atau cara penyampaian dalam pengajarannya agar murid-murid dapat memahami apa yang disampaikan olehnya. Selain tugas di dalam  bilik darjah, guru juga mempunyai peranan-peranan lain yang diharapkan oleh masyarakat.
            Sebagai seorang guru yang terlatih kita seharusnya Berjaya menunjukkan penampilan diri sebagai pendidik dengan mempunyai pelbagai ilmu tradisional dan moden. Guru juga perlulah mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang dasar dan aspirasi pendidikan Negara yang jelas dan mantap. Guru yang bersahsiah tinggi akan menunjukkan etika cemerlang dalam perkhidmatan mereka. Guru dengan etiket sosial tidak dapat dipisahkan. Etiket sosial merupakan perilaku , budi bahasa, kebijaksanaan, imej, gerak-geri yang elok dan meyakinkn mengikut kesesuaian semasa berinteraksi sesuatu majlis rasmi dan pergaulan sehariannya.
            Guru adalah orang yang selalu mendapat perhatian walau di mana mereka berada. Segala tindak tanduknya sentiasa diperhatikan oleh masyarakat sekeliling. Adalah menjadi suatu kewajipan bagi guru-guru mengamalkan penampilan diri dan menunjukkan kesantunan yang tinggi untuk memelihara martabat profesion perguruan. Oleh kerana  guru menjadi idola dalam masyarakat, maka guru perlu berupaya menampilkan diri dan mengaplikasikan nilai-nilai kesantunan supaya dapat menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan yang dihadapi.

No comments:

Post a Comment